copyright 2010 baltic quest
e-mail: info@balticquest.pl

 
f

 
Nurkowania wrakowe


Proponujemy nurkowania na wrakach Bałtyku - Zatoce Gdańskiej i pasie od Helu po Łebę. Morze Bałtyckie a w szczególności Zatoka Gdańska jest akwenem unikalnym pod względem ilości zalegających na dnie wraków. Burzliwe dzieje historii, mnogość operacji wojennych pozostawiły po sobie setki zatopionych jednostek na dnie Bałtyku.

Znakomita większość wraków jest jeszcze nie odkryta lub bardzo słabo poznana. Leżą one w pełnym zakresie głębokości: od płytkich zalegających na 2-3 metrach (np. Kujawiak) po nieeksplorowane na głębokościach ponad 90m. Mamy tu zarówno świetnie zachowane wraki drewniane z XVIIw (niskie zasolenie i beztlenowe środowisko bardzo dobrze je konserwuje) jak i świadków ogromnych tragedii uchodźców niemieckich podczas IIWW transportowców: Wilhelm Gustloff, General von Steuben i Goya zatopionych przez radzieckie łodzie podwodne.

 

patrz galeria

Świetny dla nurków technicznych jest wrak uzbrojonego transportowca Franken - okrętu zaopatrzeniowego, ciężkiego krążownika Princ Euglen, zatopionego w dramatycznych okolicznościach przy Helu pod koniec wojny (patrz galeria).

Są wraki znane tylko z wykresów sonarowych, na których jeszcze nikt nie był, są ogromnie ciekawe wraki niemieckich Ubotów (patrz galeria)z niepotwierdzonymi numerami w tym nie odkryty V-80 Waltera i szereg innych jednostek dostępnych dla nurków o różnym doświadczeniu. W naszej galerii znajdziecie zdjęcia i filmy z nurkowania na wrakach, które może was zainteresują. Jeżeli chcecie poczytać więcej o wrakach naszego akwenu – zapraszamy na stale aktualizowaną doskonałą publikację marynistyczną Pana dr Piotra Mierzejewskiego.

Do realizacji celu jakim jest nurkowanie na wrakach wybraliśmy specjalnie zaprojektowaną dla naszych potrzeb, przez firmę Parker Poland, nową jednostkę zbudowaną na bazie RIB Parker 900 Baltic.

Dlaczego RIB ?

Ponieważ zapewnia w przyjętym rozwiązaniu odpowiednią szybkość, stateczność, dzielność morską - bezpieczeństwo i wygodę. Rzeczy nie do pogodzenie przy tradycyjnym kadłubie. Łódź posiada klasę bałtycką - nie ograniczoną. Może bezpiecznie operować do siły wiatru 6o Beauforta. RIB ten został wyposażony w dwie jednostki napędowe diesla z nowej serii Cummins QSD 2,8l 230 HP każdy. Silniki ekonomiczne i jednocześnie zapewniające prędkości do 45kn.

  Tutaj możesz zobaczyć co potrafi nasza łódź

 

Na czym polega dostosowanie do potrzeb nurkowych:

  • dwa niezależne układy napędowe (silnik, zbiorniki paliwa, akumulator, układ sterowania) z dodatkowymi zbiornikami dziobowymi przez co zwiększono bezpieczeństwo, osiągi i stateczność jednostki

  • poszerzono platformę rufową z drabinką i uchwytem

  • podniesiono A ramę dla ułatwienia wychodzenia z wody

  • przystosowany stojak na zestawy

  • rozbudowany zestaw nawigacyjny wraz echosondą i sonarem bocznym

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o tym i innych naszych RIB-ach zajrzyj tu: www.rib-ride.com